Umístění modulu
Správu transakcí najdete v části Spáva > Platby > Transakce.
Stahování transakcí přes API
Automatické stahování
Téměř všechny banky nabízejí možnost automatického stahování výpisu příchozích transakcí přes API. Platforma EOS je na jejich napojení připravena.
Nejprve je potřeba si v nastavení EOS vytvořit účet a API napojení nakonfigurovat.
Bankovní účty a pokladny
Přidejte do klubového platebního profilu vaše bankovní účty nebo pokladnu na hotovost, ke kterým poté budete generovat členům platby.
Bankovní API
Platformu EOS je pomocí API možné napojit na prakticky všechny banky zemí Evropské unie pro automatické stahování transakcí a jejich párování s vytvořeným platbami.
Když je vše správně nakonfigurováno, výpis transakcí se v pravidelném 4hod. intervalu začne automaticky do EOS stahovat.
Automaticky se nestáhne historie transakcí – transakce se začnou stahovat ode dne propojení účtu s platformou. Historii je však většinou do EOS možné natáhnout manuální akcí.Pokud máte ve vašem bankovním účtu v EOS nastaveno i automatické párování na platby na základě VS, transakce se po importu na platby okamžitě napárují.
Ruční stažení
Pokud nechcete čekat na 4hod. interval, stažení můžete spustit i ručně.
Na stránce Transakce klikněte na tlačítko "+" a vyberte účet.
Pokud u něj máte nastavené stahování transakcí přes API, okno vám nabídne:
Výběr data, od kterého chcete transakce z účtu stáhnout.
Možnost zaškrtnout Obnovit smazané transakce – můžete takto obnovit ty, které mezi tím byly v platformě smazány.
Historie importů – můžete se podívat kdy a kolik transakcí bylo staženo.
Ruční upload souboru staženého z bankovnictví
Pokud banka automatické stahování nenabízí nebo ho z nějakého důvodu nechcete využít, můžete pro některé banky využít u ruční nahrání souboru s výpisem transakcí pro jejich hromadný import.
Přehled propojení bankovních API / importů
Každá banka má možnosti propojení s aplikacemi třetích stran jiné. Níže najdete přehled, jakým způsobem napojujeme jednotlivé banky na EOS, popř. jaké jsou formáty souborů pro ruční import transakcí.
Na stránce Transakce klikněte na tlačítko "+" a vyberte účet.
Pokud u něj máte nastavený upload souboru staženého z bankovnictví, dostanete možnost soubor importu nahrát.
Historie importů – můžete se podívat kdy a kolik transakcí bylo nahráno.
Ruční vytvoření jednotlivé transakce
Pokud máte pro účet v EOS nastavenou volbu bez stahování transakcí, můžete pro tento účet tvořit transakce jen ručně.
Na stránce Transakce klikněte na tlačítko "+" a vyberte účet.
Vyplňte částku, datum přijetí transakce, jméno Plátce, popř. Variabilní symbol a Poznámku.
Platby
Platforma EOS umožňuje tvořit platební předpisy pro vaše členy, evidovat všechny příchozí platby, generovat potvrzení o úhradě, tvořit přehledy a exporty. To vše s napojením na internetové bankovnictví pro automatické párování plateb z účtu.
Přehled transakcí a další akce
Vyhledávání, filtrování, export
Jakmile máte nějaké transakce vytvořené/importované, na stránce Transakce máte jejich kompletní výpis a přehled.
V řádku Vyhledat můžete ve všech transakcích vyhledávat např. dle VS, jména plátce nebo poznámky.
Tlačítkem Pokročilé filtrování si může ve všech platbách filtrovat dle vybraných kritérií:
Bankovní účet / pokladna – Filtrujte si transakce podle bankovního účtu nebo pokladny, na který byla transakce připsána. Je možné vybrat více účtů/pokladen.
Datum přijetí – Filtrujte si transakce podle data jejich přijetí. Lze nastavit rozmezí dvou dat, nebo pouze jedno z nich (např. nastavení spodní hranice pro všechny transakce přijaté od určitého data do dnešního dne).
Datum vytvoření – Zobrazte si transakce podle data jejich vytvoření. Lze nastavit rozmezí dvou dat, nebo pouze jedno z nich (např. nastavení spodní hranice pro všechny transakce vytvořené od určitého data do dnešního dne).
Organizační celky – Filtrujte si transakce podle příslušnosti jejich bankovního konta do organizačního celku. Lze vybrat i více organizačních celků naráz.
Stav zaúčtování – Vyfiltrujte si všechny zaúčtované (vyřízené) transakce. Jedná se o ty vyřízené kompletně. Pokud vyberete "pouze nezaúčtované transakce", získáte výpis transakcí, které jsou nevyřízené buď kompletně nebo částečně.
Úhrada kartou – Vyfiltrujte si transakce dle platební brány, přes kterou byly uhrazeny.
Vyřízeno ručně – Filtrujte si transakce podle toho, jestli byly vyřízeny ručně. Můžete si vyfiltrovat jak transakce, které ručně vyřízeny byly, nebo naopak ty vyřízené (spárované) automaticky.
Tlačítkem Export si můžete váš zafiltrovaný pohled vyexportovat.
Náhledové oko na začátku řádku s transakcí zobrazí panel s detaily transakce a dalšími akcemi.
Nespárované transakce a ruční spárování s platbou
Na stránce Platby > Transakce klikněte na Další a Nespárované transakce. Zobrazí se všechny transakce, které se automaticky nenapárovaly na platby vytvořené v platformě. Můžete v nich i vyhledávat.
Nejčastějším důvodem nespárovaných plateb je to, že plátce neuvede VS nebo uvede chybný. VS je jediný unikátní údaj, dle kterého se transakce z účtu na platby v platformě EOS párují. V nespárovaných transakcích také můžete najít ty, které jste ručně od plateb odpárovali.
Dalším případem budou na účet příchozí transakce, které nesouvisí se členy (s platbami vytvořenými v platformě) – např. částky dotací. Takové transakce lze však označit jako vyřízené nebo rovnou smazat, aby v platformě nepřekážely a nezkreslovaly sumu nespárovaných transakcí.Klikněte na transakci pravým tlačítkem nebo přes kontextové menu (3 tečky) pro nabídku akcí.
Klikněte na Spárovat s platbou.
Zobrazí se údaje o transakci: Plátce, Variabilní symbol, Celková suma, Poznámky. V případě, že část transakce už byla napárovaná na některou platbu, zobrazí se krom celkové sumy také částka Zbývá, která říká, jakou částku z transakce lze ještě na další platby napárovat.
Celkovou sumu jakékoli transakce je možné ručně rozdělit/napárovat na více plateb, např. v případě, že na účet přijde od rodiče jedna suma jako členské příspěvky za tři děti naráz. V ideálním případě by však měly proběhnout 3 samostatné platby ze svými VS na základě QR kódu.V poli Vyhledat platbu vyhledejte dle plátce, VS nebo interní poznámky, na kterou platbu chcete danou transakci napárovat, vyberte platbu a klikněte na OK.
Odpárování transakce od platby
Jak automaticky, tak ručně napárovanou transakci lze od platby zase odpárovat:
Na přehledu transakcí klikněte na Náhledové oko na začátku řádku s transakcí nebo na odkaz s počtem plateb ve sloupci Zbývá.
Zobrazí se panel s detaily transakce a dalšími akcemi. Klikněte na ikonku "+" u titulku Spárované platby.
Klikněte na křížek pro zrušení spárování této platby a transakce a potvrďte OK.
Obdobně lze odpárování transakce provést z náhledu platby v modulu Platby.Platby
Platforma EOS umožňuje tvořit platební předpisy pro vaše členy, evidovat všechny příchozí platby, generovat potvrzení o úhradě, tvořit přehledy a exporty. To vše s napojením na internetové bankovnictví pro automatické párování plateb z účtu.
Další akce u jednotlivých transakcí
Na stránce Platby > Transakce klikněte na transakci pravým tlačítkem nebo přes kontextové menu (3 tečky) pro nabídku akcí.
U plně spárovaných transakcí (podbarvené zeleně) najdete možnosti:
Spárované platby (najdete také u částečně spárovaných transakcí) – zobrazí panel s přehledem transakce včetně plateb, na které je transakce napárovaná.
Upravit interní poznámku – poznámka pro vedení na úrovni Správy
Historie změn – zobrazí historii všech změn dané transakce
U transakcí, které ještě nejsou plně spárované, najdete krom všeho výše zmíněného:
Upravit (dostupné pouze pro ručně vytvořené transakce) – můžete ručně upravit pole Částka, Přijato (datum), Plátce, Variabilní symbol, Poznámka.
Označit jako vyřízené – ruční vyřízení transakce, která se tak přestane započítávat do Nespárovaných transakcí.
Převést na členské konto – vyberte částku, kterou chcete z transakce na konto, člena a jeho konto.
Převést část nebo celou transakci se hodí např. u přeplatků, abyste nemuseli zasílat peníze členovi zpět. Částku převedenou na členské konto může člen využít např. na uhrazení jiné platby.Členská konta
Členská konta jsou virtuální účty členů klubu, na něž je možné ručně nebo automaticky zaznamenávat plusové a minusové transakce. Je tak možné evidovat např. odměny nebo bonusy pro členy za jejich činnost, nebo naopak strhávat účastnické poplatky nebo pokuty. To vše transakcemi vytvořenými ručně nebo i automaticky.
Smazat (dostupné pouze u transakcí, jejich žádná část ještě není napárovaná na žádnou platbu) – položka transakce se kompletně smaže z platformy.
Smazání transakce nemá žádný vliv na váš účet. Jedná se jen o smazání záznamu o transakci v platformě EOS. V případě potřeby lze v platformě smazanou transakci obnovit pomocí ručního stažení transakcí z účtu přes API.
Hromadné akce – zaklikněte checkboxy u vybraných transakcí (nebo použijte vrchní checkbox pro vybrání všech) a aplikujte na ně akce hromadně. Dostupné jsou akce pro vyřízení a smazání transakce.
Oprávnění a přístup
Oprávnění pro správu: Pro tvorbu a editaci transakcí je vyžadováno oprávnění pro zápis do modulu Transakce.
Historie změn: Uživatelé s přístupem k modulu Logy si mohou zobrazit historii všech změn provedených v kterékoli transakci.
Oprávnění do modulu Transakce je nezávislé na oprávnění do modulu Platby. Lze tedy členovi udělit oprávnění pro správu plateb (např. pro tvorbu plateb členských příspěvků nebo soustředění pro členy), ale neudělit oprávnění pro transakce, aby neměl přístup do výpisu všech transakcí stažených z účtu.