Podpora

Transakce

Transakce jsou v EOS samostatným modulem, který umožňuje natahovat výpis transakcí z účtu do platformy – ať už automaticky přes bankovní API, nebo ručním importem. Jednotlivé transakce jdou ale vytvořit i ručně. Transakce se párují na platby vytvořené v EOS.

Umístění modulu

Správu transakcí najdete v části Spáva > Platby > Transakce.

Stahování transakcí přes API

Automatické stahování

Téměř všechny banky nabízejí možnost automatického stahování výpisu příchozích transakcí přes API. Platforma EOS je na jejich napojení připravena.

  • Nejprve je potřeba si v nastavení EOS vytvořit účet a API napojení nakonfigurovat.

Bankovní účty a pokladny

Přidejte do klubového platebního profilu vaše bankovní účty nebo pokladnu na hotovost, ke kterým poté budete generovat členům platby.

Bankovní API

Platformu EOS je pomocí API možné napojit na prakticky všechny banky zemí Evropské unie pro automatické stahování transakcí a jejich párování s vytvořeným platbami.

  • Když je vše správně nakonfigurováno, výpis transakcí se v pravidelném 4hod. intervalu začne automaticky do EOS stahovat.

    info icon
    Automaticky se nestáhne historie transakcí – transakce se začnou stahovat ode dne propojení účtu s platformou. Historii je však většinou do EOS možné natáhnout manuální akcí.
    success icon
    Pokud máte ve vašem bankovním účtu v EOS nastaveno i automatické párování na platby na základě VS, transakce se po importu na platby okamžitě napárují.

Ruční stažení

Pokud nechcete čekat na 4hod. interval, stažení můžete spustit i ručně.

  • Na stránce Transakce klikněte na tlačítko "+" a vyberte účet.

  • Pokud u něj máte nastavené stahování transakcí přes API, okno vám nabídne:

    • Výběr data, od kterého chcete transakce z účtu stáhnout.

    • Možnost zaškrtnout Obnovit smazané transakce – můžete takto obnovit ty, které mezi tím byly v platformě smazány.

    • Historie importů – můžete se podívat kdy a kolik transakcí bylo staženo.

info icon
Pro každou banku jsou možnosti různé. Ruční stažení transakcí je většinou možné až 14 dní nazpět. Pro stažení transakcí do vzdálenější historie nás kontaktujte na support@eos.cz.

Ruční upload souboru staženého z bankovnictví

Pokud banka automatické stahování nenabízí nebo ho z nějakého důvodu nechcete využít, můžete pro některé banky využít u ruční nahrání souboru s výpisem transakcí pro jejich hromadný import.

Přehled propojení bankovních API / importů

Každá banka má možnosti propojení s aplikacemi třetích stran jiné. Níže najdete přehled, jakým způsobem napojujeme jednotlivé banky na EOS, popř. jaké jsou formáty souborů pro ruční import transakcí.

  • Na stránce Transakce klikněte na tlačítko "+" a vyberte účet.

  • Pokud u něj máte nastavený upload souboru staženého z bankovnictví, dostanete možnost soubor importu nahrát.

  • Historie importů – můžete se podívat kdy a kolik transakcí bylo nahráno.

Ruční vytvoření jednotlivé transakce

Pokud máte pro účet v EOS nastavenou volbu bez stahování transakcí, můžete pro tento účet tvořit transakce jen ručně.

  • Na stránce Transakce klikněte na tlačítko "+" a vyberte účet.

  • Vyplňte částku, datum přijetí transakce, jméno Plátce, popř. Variabilní symbol a Poznámku.

success icon
Při použití funkce Uhradit manuálně u konkrétní platby přes modul Platby se také vytvoří jednotlivá transakce, která se napáruje k dané platbě.

Platby

Platforma EOS umožňuje tvořit platební předpisy pro vaše členy, evidovat všechny příchozí platby, generovat potvrzení o úhradě, tvořit přehledy a exporty. To vše s napojením na internetové bankovnictví pro automatické párování plateb z účtu.

Přehled transakcí a další akce

Vyhledávání, filtrování, export

Jakmile máte nějaké transakce vytvořené/importované, na stránce Transakce máte jejich kompletní výpis a přehled.

  • V řádku Vyhledat můžete ve všech transakcích vyhledávat např. dle VS, jména plátce nebo poznámky.

  • Tlačítkem Pokročilé filtrování si může ve všech platbách filtrovat dle vybraných kritérií:

    • Bankovní účet / pokladna – Filtrujte si transakce podle bankovního účtu nebo pokladny, na který byla transakce připsána. Je možné vybrat více účtů/pokladen.

    • Datum přijetí – Filtrujte si transakce podle data jejich přijetí. Lze nastavit rozmezí dvou dat, nebo pouze jedno z nich (např. nastavení spodní hranice pro všechny transakce přijaté od určitého data do dnešního dne).

    • Datum vytvoření – Zobrazte si transakce podle data jejich vytvoření. Lze nastavit rozmezí dvou dat, nebo pouze jedno z nich (např. nastavení spodní hranice pro všechny transakce vytvořené od určitého data do dnešního dne).

    • Organizační celky – Filtrujte si transakce podle příslušnosti jejich bankovního konta do organizačního celku. Lze vybrat i více organizačních celků naráz.

    • Stav zaúčtování – Vyfiltrujte si všechny zaúčtované (vyřízené) transakce. Jedná se o ty vyřízené kompletně. Pokud vyberete "pouze nezaúčtované transakce", získáte výpis transakcí, které jsou nevyřízené buď kompletně nebo částečně.

    • Úhrada kartou – Vyfiltrujte si transakce dle platební brány, přes kterou byly uhrazeny.

    • Vyřízeno ručně – Filtrujte si transakce podle toho, jestli byly vyřízeny ručně. Můžete si vyfiltrovat jak transakce, které ručně vyřízeny byly, nebo naopak ty vyřízené (spárované) automaticky.

  • Tlačítkem Export si můžete váš zafiltrovaný pohled vyexportovat.

  • Náhledové oko na začátku řádku s transakcí zobrazí panel s detaily transakce a dalšími akcemi.

Nespárované transakce a ruční spárování s platbou

  • Na stránce Platby > Transakce klikněte na Další a Nespárované transakce. Zobrazí se všechny transakce, které se automaticky nenapárovaly na platby vytvořené v platformě. Můžete v nich i vyhledávat.

    info icon
    Nejčastějším důvodem nespárovaných plateb je to, že plátce neuvede VS nebo uvede chybný. VS je jediný unikátní údaj, dle kterého se transakce z účtu na platby v platformě EOS párují. V nespárovaných transakcích také můžete najít ty, které jste ručně od plateb odpárovali.

    Dalším případem budou na účet příchozí transakce, které nesouvisí se členy (s platbami vytvořenými v platformě) – např. částky dotací. Takové transakce lze však označit jako vyřízené nebo rovnou smazat, aby v platformě nepřekážely a nezkreslovaly sumu nespárovaných transakcí.
  • Klikněte na transakci pravým tlačítkem nebo přes kontextové menu (3 tečky) pro nabídku akcí.

  • Klikněte na Spárovat s platbou.

    • Zobrazí se údaje o transakci: Plátce, Variabilní symbol, Celková suma, Poznámky. V případě, že část transakce už byla napárovaná na některou platbu, zobrazí se krom celkové sumy také částka Zbývá, která říká, jakou částku z transakce lze ještě na další platby napárovat.

      info icon
      Celkovou sumu jakékoli transakce je možné ručně rozdělit/napárovat na více plateb, např. v případě, že na účet přijde od rodiče jedna suma jako členské příspěvky za tři děti naráz. V ideálním případě by však měly proběhnout 3 samostatné platby ze svými VS na základě QR kódu.
    • V poli Vyhledat platbu vyhledejte dle plátce, VS nebo interní poznámky, na kterou platbu chcete danou transakci napárovat, vyberte platbu a klikněte na OK.

success icon
V ideálním případě by suma a počet nespárovaných transakcí ve vaší platformě měla být vždy 0.

Odpárování transakce od platby

Jak automaticky, tak ručně napárovanou transakci lze od platby zase odpárovat:

Další akce u jednotlivých transakcí

  • Na stránce Platby > Transakce klikněte na transakci pravým tlačítkem nebo přes kontextové menu (3 tečky) pro nabídku akcí.

  • U plně spárovaných transakcí (podbarvené zeleně) najdete možnosti:

    • Spárované platby (najdete také u částečně spárovaných transakcí) – zobrazí panel s přehledem transakce včetně plateb, na které je transakce napárovaná.

    • Upravit interní poznámku – poznámka pro vedení na úrovni Správy

    • Historie změn – zobrazí historii všech změn dané transakce

  • U transakcí, které ještě nejsou plně spárované, najdete krom všeho výše zmíněného:

  • Hromadné akce – zaklikněte checkboxy u vybraných transakcí (nebo použijte vrchní checkbox pro vybrání všech) a aplikujte na ně akce hromadně. Dostupné jsou akce pro vyřízení a smazání transakce.

Oprávnění a přístup

  • Oprávnění pro správu: Pro tvorbu a editaci transakcí je vyžadováno oprávnění pro zápis do modulu Transakce.

  • Historie změn: Uživatelé s přístupem k modulu Logy si mohou zobrazit historii všech změn provedených v kterékoli transakci.

    success icon
    Oprávnění do modulu Transakce je nezávislé na oprávnění do modulu Platby. Lze tedy členovi udělit oprávnění pro správu plateb (např. pro tvorbu plateb členských příspěvků nebo soustředění pro členy), ale neudělit oprávnění pro transakce, aby neměl přístup do výpisu všech transakcí stažených z účtu.

Tato odpověď odpovídá vašemu dotazu?
😞
😐
😁